2016. március 4., péntek

Internet és politikai kommunikáció

(Merkoffo blogbejegyzése a megszűnt blogterről)

"digitális" politikai kommunikáció

 Jól látható, hogy a közelmúltig két különböző terület, a politikai kommunikáció és az internet összekapcsolásával egy újfajta kommunikáció korába lép a politika és ezzel együtt a politológiai kutatások is. Manapság már nem lehetséges napirend-elemzéseknél nem figyelembe venni az internetes hírportálokat. A nyilvánosságban megjelenő politikai témákat elemezve egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az internetes fórumok, illetve a blogok. Ezek a jól látható és nyomon követhető eszközök. Azonban még nem említettem az e-mailes hírleveleket, e-maileket, hoaxokat, spameket stb., amelyeknek mind a tartalmuk, mint a terjedésük nehezen követhető nyomon. Már csak azért is, mivel több felhasználó kezei között terjed tovább, így mindenki azt tesz hozzá, vagy azt vesz el belőle, amit akar.
            Ezzel eljutottunk az egyik, kutatási témámat érintő pontig. Ez nem más, mint az internet azon sajátossága, hogy a több alternatív útvonalon képes az információt célba juttatni. Ebből kifolyólag teljesen mindegy, hogy megkerüli-e a Földet, vagy a lehető legrövidebb úton jut-e el az adat a fogadóhoz, az a lényeg, hogy célba érjen. Az okokat az internet kialakulásánál kell keresni, amikor is egy lehetséges atomtámadást elképzelve olyan rendszert találtak ki, ahol az információtovábbítás nem csomópontokon keresztül zajlik (mint például a telefonoknál), hanem több lehetséges útvonalon keresztül keresi meg a célját.
            Ebből következik a kutatási témám második, fontosabb pontja, hogy az ilyen hálózatokon kialakított politikai kommunikáció egyrészt rejtett lehet a kutató előtt. Míg a felhasználó eljuthat olyan, politikailag szélsőséges, nézetekhez is, amelyekkel az „offline médiában” nem, vagy csak elvétve találkozik. Természetesen ez maga után vonja a politikai marketing átalakulását is. Az 1992-es amerikai elnökválasztás óta beszélünk újfajta politikai kommunikációról és marketingről. Abban a kampányban Bill Clinton, a későbbi elnök közvetlen hangon szólt választóihoz, szaxofont fogott a kezébe, egyszóval „egy közülünk” imázsát teremtette meg. Ez a fajta hozzáállás mára a nyugati demokráciákban követelménnyé vált. Viszont az eltelt szűk másfél évtizedben az internet és a mobiltelefonok elterjedésével még egy eszközzel bővült a kampányok arzenálja, mégpedig egyfajta „virtuális door-to-door” kampánnyal. Annyit jelent ez a lehetőség, hogy kisebb ráfordítással több emberhez (ha úgy tetszik otthonba) tud eljutni a jelölt. Fórumokon, blogokon közösséget tud maga köré építeni. Megteremtheti a saját új véleményvezéreit, akik továbbíthatják üzeneteit a digitális hálózatokhoz nehezebben hozzáférők számára.
            Meg kell jegyeznem, hogy a politikai kommunikáció ilyen formája már nem csak a politikusok és a médiamunkások sajátja lesz, hanem végső soron mindenkié, aki valamilyen formában képes továbbítani politikai üzeneteit az információs hálózatokban.

______________
online mobil kommunikáció, politikai kommunikáció, sms üzenet továbbítása az információs hálózatokban - internet, mobil telefon, marketing kampány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése